Diagnoza dyskalkulii
Dzieci, młodzież, dorośli.
Dzieci z nadmiernymi trudnościami w uczeniu się matematyki nie mogą osiągnąć odpowiedniego do wieku poziomu biegłości w procesach matematycznego myślenia i operacyjności pomimo prawidłowego poziomu umiejętności intelektualnych i sprzyjających warunków edukacyjnych
Często te trudności są pierwszym objawem specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności szkolnych
Popularna nazwa tych trudności to dyskalkulia.
Jednym z podstawowych czynników diagnostycznych – włączających – jest w trakcie diagnozowania dyskalkulii wykluczenie specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności czytania i pisania czyli dysleksji.
Dlatego niezbędne jest wykonanie pełnego profilogramu (patrz zakładka diagnoza dysleksji)
Międzynarodowa Medyczna Klasyfikacja Zaburzeń DSM V zaleca diagnozowanie mieszanych , zespolonych zaburzeń czyli dysleksji i /oraz zaburzeń typu dyskalkulicznego na podstawie analizy poziomu funkcji poznawczych oraz wywiadu i poziomu umiejętności arytmetycznych
Zwraca tym samym uwagę na ścisłe współwystępowanie obydwu zaburzeń
Badanie poziomu umiejętności arytmetycznych nie jest diagnozą dyskalkulii
Jest jedynie jednym z elementów diagnozy