Diagnoza SLI
SLI – specyficzne zaburzenie rozwoju umiejętności językowych w zakresie odbioru i rozumienia mowy czyli recepcji mowy, a także produkcji czyli ekspresji mowy.
Dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju kompetencji językowych posługują się niewielką liczbą słów, często nieadekwatną pojęciowo.
Ich wypowiedzi są niezwykle ubogie pod względem słownictwa oraz formy. Często jest bardzo błędna stylistyka i semantyka wypowiedzi.
I choć dzieci te rozwijają się prawidłowo w zakresie kompetencji intelektualnych to rozwój językowy , komunikatywność mowy jest znacząco poniżej możliwości adekwatnych do wieku.
W szczegółowym badaniu psychologiczno-pedagogicznym ujawniane są głębokie deficyty w zakresie przetwarzania funkcji słuchowo-językowych np. głęboki deficyt fonologiczny.
Osoby z głęboką dysleksją ujawniają w różnym stopniu zaburzenia w zakresie kompetencji językowych zbliżone do SLI.
Istnieją zbliżone i wspólne obszary w zakresie rozwoju funkcji poznawczych. Szczegółowa diagnoza psychologiczno -pedagogiczna umożliwia diagnozę różnicową.