Rehabilitacja funkcji poznawczych
Terapia funkcji poznawczych dla pacjentów neurologicznych – nauka czytania i pisania – reedukacja. Zajęcia indywidualne.
Duża grupa pacjentów neurologicznych prezentujących zaburzenia w wyniku wystąpienia czynnika patogennego jakim był np. wylew , udar traci umiejętność czytania, pisania czy liczenia.
Pacjenci wymagają zajęć tak zwanej reedukacji przywracającej wcześniejsze umiejętności
W trakcie reedukacji ćwiczone są funkcje poznawcze , które są fundamentalne do tego, aby umiejętność czytania czy pisania mogła się ujawnić, rozwinąć i usprawnić.
Umiejętność czytania to harmonijna współpraca aż 17 różnych obszarów w mózgu. Wystarczy , że w jednym z nich lub w połączeniach między nimi „coś” jest nie tak i można w części lub prawie w całości utracić tę skomplikowaną umiejętność.
Często terapia dzieci z dysleksją nazywana jest nieprofesjonalnie, nieprawidłowo reedukacją.
Dzieci z dysleksją mają trudności specyficzne ( są zdolne, prawidłowo rozwijają się w zakresie kompetencji intelektualnych) , ale mają trudności w zakresie nabywania umiejętności czytania. Dla nich dedykowana jest terapia korekcyjno-kompensacyjna ( patrz zakładka terapia specyficznych trudności).
Pacjenci neurologiczni utracili zdolność i kompetencje w zakresie czytania Dla nich dedykowana jest reedukacja
Szczegółowe badanie funkcji poznawczych jest podstawą planowania terapii korekcyjno-kompensacyjnej oraz reedukacji.