Diagnoza dysleksji
Dzieci, młodzież , dorośli.
Dysleksja należy do grupy zaburzeń neurorozwojowych (klasyfikacja medyczna DSM-V) .
Jest specyficznym zaburzeniem rozwoju podstawowych umiejętności szkolnych takich jak czytanie, pisanie, liczenie, wypowiadanie się .
Diagnoza dysleksji polega na przygotowaniu profilogramu funkcji przetwarzania słuchowo-językowego , w tym pełnej ocenie poziomu rozwoju Świadomości Fonologicznej oraz wybranych funkcji poznawczych badanej osoby takich jak różne rodzaje pamięci - świeżej, odroczonej, sekwencyjnej, dekodowania itp. Czyli wszystkich funkcji, które mają wpływ na dobrostan edukacyjny Osoby badanej
Dysleksja diagnozowana jest u osób zdolnych i bardzo zdolnych.
Czynnikiem wykluczającym diagnozę dysleksji jest niepełnosprawność intelektualna .
Uwaga!
Celem diagnozowania specyficznych trudności nie jest określenie czy dysleksja występuje u danej Osoby czy nie.
Celem diagnozy jest stworzenie profilogramu wyjaśniającego przyczyny trudności , głębokość tych trudności, specyfikę funkcjonowania Osoby badanej.
Na podstawie uzyskanego profilogramu można bardzo precyzyjnie określić i zaplanować terapię korekcyjno-kompensacyjną (terapię dysleksji i innych zaburzeń)
Profil badanych funkcji jest niezbędny do weryfikacji skuteczności oddziaływań terapeutycznych
Diagnoza – procedura
1/ Zebranie wywiadu diagnostyczno-klinicznego od rodzica/opiekuna prawnego dziecka lub od osoby dorosłej
2/ Zastosowanie testów i prób testowych, klinicznych, neuropsychologicznych
3/ Omówienie wyniku badań - interpretacja wyników, omówienie profilu , ocena i nazwanie problemów , zaplanowanie odziaływań wspierających oraz terapii