Instytut Kształcenia Podyplomowego
Coaching Nauczycielski
- praca z uczniem z ADHD, z zaburzeniami zachowania , z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi z zespołem Aspergera
Szkolenie kwalifikacyjne, certyfikowane (30h dyd.)
- ( piątek ) godz. 10.00 – 18.00
moduł I warsztat CBT dla dzieci i młodzieży , wprowadzenie do terapii
- ( sobota) godz. 10.00 – 18.00
moduł II warsztat Trenera umiejętności wychowawczych , pracującego z dziećmi i młodzieżą impulsywną, agresywną
- (niedziela) godz. 10.00 – 18.00
moduł III warsztat Coacha - coaching nauczycielski
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, wychowawców (szkoła, świetlica terapeutyczna, ognisko wychowawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze) a także dla rodziców i opiekunów.
Cel szkolenia:
Merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do prowadzenia zajęć wykorzystujących techniki pracy poznawczo-behawioralnej (CBT), treningu wychowawczego oraz coachingu nauczycielskiego z dziećmi , młodzieżą impulsywną oraz z zaburzeniami zachowania.
Trenerzy/Terapeuci prowadzący szkolenie:
Moduł I warsztat CBT
Socjoterapeuta , terapeuta poznawczo-behawioralny , trzydziestoletnia praktyka kliniczna także w prowadzeniu grup , nauczyciel akademicki przygotowujący na studiach podyplomowych trenerów i socjoterapeutów do pracy z dziećmi i młodzieżą z ADHD, AS , ASD. Autorka programu podyplomowych studiów dla psychologów i pedagogów „Socjoterapia w podejściu poznawczo-behawioralnym”, „Terapia poznawczo-behawioralna w terapii kompleksowej ADHD”
Moduł II warsztat Trenera umiejętności wychowawczych z elementami TZA ART.
Moduł III warsztat Coacha - coaching nauczycielski i rodzicielski
Pedagog specjalny, doświadczony Trener Biznesu i TZA Art., prowadzi szkolenia z zakresu umiejętności miękkich, kompetencji wychowawczych, sportu i rekreacji ruchowej , nauczyciel akademicki w zakresie treningów wychowawczych i TZA
OPIS SZKOLENIA
Coaching Nauczycielski - praca z uczniem z ADHD, z zaburzeniami zachowania , z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi z zespołem Aspergera
- Kwalifikacyjny, certyfikowany kurs przygotowujący do prowadzenia zajęć psychoedukacyjnych z elementami terapii poznawczo-behawioralnej , treningów wychowawczych oraz coachingu nauczycielskiego z dziećmi , młodzieżą i rodzicami w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach (najstarsze grupy).
- Program prezentuje podstawowe techniki pracy w oparciu o paradygmat CBT, pracę w ramach treningu umiejętności wychowawczych z elementami TZA ART. oraz zadania i sposoby realizacji coachingu nauczycielskiego i rodzicielskiego
- Kurs realizowany jest metodą aktywizującą w oparciu o techniki pracy warsztatowej – dużo ćwiczeń i pracy w małych grupach , parach
- Coaching nauczycielski przeznaczony jest do pracy z dziećmi nadpobudliwymi, dziećmi z ADHD, z zaburzeniami zachowania, z ASD - dziećmi ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ale także zawiera bogaty materiał do pracy z dziećmi sprawiającymi problemy wychowawcze
- Absolwenci trzydniowego kursu ( 30 h ćwiczeń praktycznych ) posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć o charakterze coachingu nauczycielskiego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej, terapeutycznej oraz trenerskiej.
- Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia umożliwi Państwu realizowanie zadań coachingu nauczycielskiego w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz rodzicami dzieci z grup wymienionych powyżej zaburzeń.
Absolwenci Szkolenia otrzymują:
- Pakiet materiałów szkoleniowych
- Świadectwo ukończenia kwalifikacyjnego szkolenia „Coaching Nauczycielski - praca z uczniem z ADHD, z zaburzeniami zachowania , z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi oraz z zespołem Aspergera” - wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
- Certyfikat „Nauczyciel Coach”- wydany przez Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin s.c. Instytut Kształcenia Podyplomowego
- Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć z zakresu coachingu nauczycielskiego z elementami terapii poznawczo-behawioralnej dla dzieci impulsywnych, dzieci z ADHD , dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz dzieci z AS
- Szkolenie prowadzą nauczyciele akademiccy , socjoterapeuci , trenerzy z wieloletnim doświadczeniem klinicznym w zakresie prowadzenia grup trenerskich oraz terapeutycznych.
Absolwenci kursu Coaching Nauczycielski posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
- Planowania programu coachingu dla uczniów i ich rodziców
- Planowania i monitoringu pracy psychoedukacyjnej i treningowej w szkole, gabinecie terapeutycznym oraz w domu rodzinnym
- Wyboru celów oraz pożądanych zachowań
- Ustanawiania zasad i konsekwencji
- Zmiany postaw opiekuńczych i wychowawczych w kierunku pożądanych wartości
- Motywowania uczniów w oparciu o techniki zmiany nastawień
- Strategii radzenia sobie w trudnych wychowawczo relacjach i sytuacjach
- Budowania rzeczywistego procesu coachingowego
- Merytorycznego doboru metod i technik pracy coacha w omawianym zakresie
Ramowy program:
- Warsztat CBT – procedury postępowania w ramach zajęć psychoedukacyjnych w oparciu o paradygmat poznawczo-behawioralny
- Trening rozwijający umiejętności wychowawcze
- Autoanaliza zasobów wychowawcy
- Budowanie pożądanych relacji dorosły – dziecko
- Uważność wobec dziecka
- Metody i techniki pracy coacha
- Coaching nauczycielski – procedury postępowania
Ramowy program modułów.
Moduł I warsztat CBT prowadzi Irena Sosin
- Procedury tworzenia programu pracy w oparciu o CBT.
- Ocena zachowania dziecka – procedury wdrażania
- Sprecyzowanie problemu
- Określenie przyczyn powstania problemu
- Określenie przyczyn utrzymywania się problemu ( analiza wzmocnień)
- Możliwe modyfikacje programu, kiedy, w jakim celu?
- Zastąpienie zachowania , które stanowi problem zachowaniem pożądanym – procedury postępowania
- Wybór celów
- Wzmocnienia pozytywne , systemy żetonowe – pułapki proceduralne
- Ustanawianie konsekwencji
- Nagrody szkolne, nagrody domowe
- Szczegółowe procedury realizacji programu
- Pułapki realizacji programu, koła ratunkowe
- Modyfikacje programu
Moduł II warsztat Trenera umiejętności wychowawczych prowadzi Anna Wielgo
- Budowanie dobrych relacji wychowawca - dziecko
- Autoanaliza postaw wychowawczych
- Wpływ wcześniejszych doświadczeń na postawy i nastawienia wychowawców
- Twórcze wykorzystanie zasobów dziecka
- Zmiana postaw opiekuńczych na pożądane wychowawczo
- Ustalanie i egzekwowanie zasad – procedury wdrażania
- Strategie radzenia sobie z wychowankiem
- Partnerstwo zamiast autokrytycznego stylu wychowawczego
- Rozpoznawanie, nazywanie i akceptowanie uczuć swoich i innych
- Trening empatycznego słuchania
Moduł III warsztat coacha – coaching nauczycielski prowadzi Irena Sosin
- Analiza problemu - Jak jest teraz?
- Określenie pożądanego stanu – Jak być powinno?
- Decyzja podjęcia rozwoju – Czy warto do tego dążyć?
- Analiza podtrzymania problemu - Dlaczego jest tak jak jest?
- Dobór metod , technik, narzędzi pracy coacha – Jak dokonać zmiany?
- Samoocena i autodiagnoza , zasoby własne
- Proces coachingu