Instytut Kształcenia Podyplomowego
Mnemotrening. Terapia dysortografii.
Szkolenie certyfikowane (10h dyd.)
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, wychowawców (szkoła, świetlica terapeutyczna, ognisko wychowawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze) a także dla rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży z trudnościami dysortograficznymi.
Cel szkolenia:
Merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do prowadzenia mnemotreningu z dziećmi i młodzieżą z dysortografią ze szczególnym uwzględnieniem uczniów z ADHD.
Prezentacja autorskiego, rocznego programu terapeutycznego dla uczniów z dysleksją manifestującą się dysortografią oraz dla uczniów z ADHD. Program może być wykorzystywany w pracy z małymi grupami terapeutycznymi oraz w pracy indywidualnej z uczniem.
Terapeuta – autor Mnemotreningu prowadzący szkolenie:
Psycholog, pedagog poznawczy – korekcyjno-kompensacyjny. Specjalista w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia ),trzydziestoletnia praktyka kliniczna. Od roku 2000 na studiach podyplomowych kształci specjalistów pracujących z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu.
OPIS SZKOLENIA
Mnemotrening
- Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe- przygotowujące do prowadzenia mnemotreningu w ramach realizacji terapii pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych. Program uwzględnia specyfikę pracy z dziećmi z ADHD
- Szkolenie prezentuje autorski program terapii dysortografii krok po kroku
- Szkolenie prezentuje fundamentalną wiedzę na temat przyczyn dysortografii. Porządkuje wiedzę na temat tzw. czujności ortograficznej, wyjaśnia mechanizmy neuropsychologiczne
- Ujawnia i podkreśla pospolite błędy w pracy metodycznej uczącej poprawnego pod względem ortograficznym pisma
- Prezentuje fundamentalne procedury terapii korekcyjno-kompensacyjnej w pracy w obszarze dysortografii
- Szkolenie dedykowane jest wszystkim, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą ze specyficznymi trudnościami manifestującymi się dysortografią, uwzględnia specyfikę potrzeb i ograniczeń edukacyjnych uczniów z ADHD. Dedykowane jest psychologom, terapeutom pedagogicznym, nauczycielom, a także rodzicom i opiekunom uczniów z dysortografią
- Absolwenci szkolenia posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć Mnemotreningu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej, terapeutycznej oraz trenerskiej.
- Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia umożliwi Państwu realizowanie zadań programu terapii pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem treningu Mnemotreningu zgodnie z wytycznymi DSM 5
Absolwenci szkolenia otrzymują:
- Pakiet materiałów szkoleniowych
- Certyfikat ukończenia szkolenia „Mnemotrening. Terapia Dysortografii” - wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
- Certyfikat Trenera Mnemotreningu ortograficznego - wydany przez Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin
- Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności doskonalących posiadane kwalifikacje do prowadzenia Mnemotreningu dla dzieci i młodzieży z dysleksją, z ADHD oraz z krótkim czasem koncentracji uwagi.
Absolwenci szkolenia „Mnemotrening. Terapia Dysortografii” posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
- Wyjaśniania neuropsychologicznych deficytów fundamentalnych dla dysortografii, w tym charakterystyki problemów wynikających z tych deficytów
- Analizy obserwowanych trudności
- Realizowania procedur terapeutycznych w oparciu o diagnozowany deficyt
- Doboru metod i technik usprawniających umiejętności pisania ortograficznego
- Rozumienia oraz właściwego doboru strategii uczenia się i zapamiętywania zasad poprawnej pisowni uwzględniających specyficzne trudności uczniów, w tym uczniów z ADHD
- Realizacji Mnemotreningu zgodnie z autorskimi procedurami krok po kroku
- Planowania kompleksowej terapii uwzględniającej zaburzenia towarzyszące – kiedy , w jakim zakresie oraz jakie pomoce stosować w terapii dysortografii
Ramowy program:
- W jakich warunkach skutecznie zapamiętujemy?
- Przyczyny pisania nieortograficznego
- Teoria kształtowania się reprezentacji umysłowych J. Brunera
- Strategie uczenia się i zapamiętywania – mnemotechniki
- Trening porządkowania wiedzy, zapamiętywania, odtwarzania – strategie
- Stres a zapamiętywanie. Zdrowe sposoby radzenia sobie z napięciem
- Techniki relaksacyjne stosowane w procedurach Mnemotreningu– ćwiczenia praktyczne
- Indywidualny arkusz strategii uczenia się – ćwiczenia , analiza trudności, implikacje do terapii
- Szczegółowa metodyka realizowania Mnemotreningu – ćwiczenia praktyczne