Instytut Kształcenia Podyplomowego
NAUKA BEZ PORAŻEK
Zajęcia edukacyjno - rozwojowe dla uczniów z trudnościami w uczeniu
Roczny program terapii grupowej
Szkolenie kwalifikacyjne, certyfikowane (16 h dyd.)
Certyfikat trenera programu "Nauka bez porażek"
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, wychowawców (szkoła, świetlica terapeutyczna, ognisko wychowawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze) a także dla rodziców i opiekunów uczniów z trudnościami szkolnymi.
Cel szkolenia:
Prezentacja autorskiego, rocznego programu terapeutycznego „Nauka bez porażek” Merytoryczne i praktyczne przygotowanie słuchaczy do prowadzenia zajęć grupowych dla dzieci i młodzieży z trudnościami w nauce. Program może być wykorzystywany w pracy z małymi grupami terapeutycznymi oraz w pracy indywidualnej z uczniem.
Terapeuta prowadzący szkolenie:
- Irena Sosin autorka programu
Psycholog, pedagog poznawczy – korekcyjno-kompensacyjny. Specjalista w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia ), trzydziestoletnia praktyka kliniczna. Od roku 2000 na studiach podyplomowych kształci specjalistów pracujących z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu.
OPIS SZKOLENIA
Nauka bez porażek
- Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe - przygotowujące do prowadzenia zajęć edukacyjno-rozwojowych według programu „Nauka bez porażek” w ramach realizacji terapii pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych. Uwzględnia specyfikę pracy z dziećmi z ADHD
- Szkolenie prezentuje fundamentalną wiedzę na temat prowadzenia małych grup terapii pedagogicznej. Porządkuje wiedzę na temat przyczyn doświadczanych przez uczniów trudności w nauce
- Zwraca uwagę na najczęstsze przyczyny trudności , blokady emocjonalne, nieprzystosowawcze schematy funkcjonowania mentalnego uczniów, specyficzne trudności
- Prezentuje fundamentalne procedury grupowej terapii pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem psychoedukacji , sposobów radzenia sobie ze stresem w szkole ,form pracy grupowej , strategii uczenia się i zapamiętywania
- Realizowane jest metodami aktywizującymi prezentującymi konkretne ćwiczenia realizowane w ramach programu „Nauka bez porażek”
- Szkolenie dedykowane jest wszystkim, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą z trudnościami w uczeniu, także ze specyficznymi trudnościami (dysleksja), trudnościami w utrzymaniu uwagi na wykonywanym zadaniu, z uczniami nieśmiałymi, wycofanymi. Dedykowane jest psychologom, terapeutom pedagogicznym, nauczycielom, a także rodzicom uczniów z chwiejną motywacją do nauki.
- Absolwenci szkolenia posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć edukacyjno-rozwojowych „Nauka bez porażek” zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej, terapeutycznej oraz trenerskiej.
- Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia umożliwi Państwu realizowanie zadań rocznego programu zajęć edukacyjno-rozwojowych „Nauka bez porażek” w ramach grupowej terapii pedagogicznej dla uczniów z trudnościami szkolnymi.
Absolwenci szkolenia otrzymują:
- Pakiet materiałów szkoleniowych
- Certyfikat ukończenia kwalifikacyjnego szkolenia „Nauka bez porażek” – program zajęć edukacyjno-rozwojowych dla uczniów z trudnościami szkolnymi” wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
- Certyfikat trenera programu „Nauka bez porażek” wydany przez Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin
- Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności do prowadzenia zajęć edukacyjno-rozwojowych programu „Nauka bez porażek” dla uczniów z trudnościami szkolnymi.
Absolwenci szkolenia „Nauka bez porażek” (…) posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
- Prowadzenia małych grup terapeutycznych, edukacyjno-rozwojowych z uczniami przejawiającymi trudności w nauce
- Analizy obserwowanych trudności uczniów
- Realizowania procedur terapii grupowej w zakresie motywowania uczniów do nauki
- Doboru metod i technik usprawniających strategie uczenia się i zapamiętywania
- Usprawniania pisania w zakresie dłuższych wypowiedzi narracyjnych
- Rozumienia oraz właściwego doboru strategii radzenia sobie z nadmiernymi trudnościami w edukacji
Ramowy program:
- Uczyć się? – moja decyzja
- Wstyd, lęk a uczenie się. W jaki sposób wstyd i lęk utrudnia funkcjonowanie w szkole
- Zmiana nastawień , budowanie adaptacyjnych wzorców
- Ćwiczenia elastyczności myślenia
- Trudna sztuka zadawania pytań- ćwiczenia, praktyka
- Jak zbierać i wykorzystywać informacje?
- Jak pisać opowiadania, skąd czerpać materiał narracyjny?
- Sposoby prezentacji tekstu
- Strategie uczenia się i zapamiętywania
- Jak się uczyć ortografii?
- Grupowy system wsparcia