Instytut Kształcenia Podyplomowego
Trening koncentracji uwagi.
Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe (10h dyd.)
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, wychowawców (szkoła, świetlica terapeutyczna, ognisko wychowawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze) a także dla rodziców i opiekunów.
Cel szkolenia:
Prezentacja autorskiego, rocznego programu terapeutycznego „Polubić naukę – uważność w szkole”. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne słuchaczy do planowania zajęć treningu koncentracji uwagi dla dzieci i młodzieży. Program może być wykorzystywany w pracy z małymi grupami terapeutycznymi oraz w pracy indywidualnej z uczniem.
Terapeuta prowadzący szkolenie:
Psycholog, pedagog poznawczy – korekcyjno-kompensacyjny. Specjalista w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych ( dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia ),trzydziestoletnia praktyka kliniczna. Od roku 2000 na studiach podyplomowych kształci specjalistów pracujących z osobami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu.
OPIS SZKOLENIA
Polubić naukę- uważność w szkole.
- Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe- przygotowujące do prowadzenia treningu koncentracji uwagi w ramach realizacji terapii pedagogicznej z dziećmi i młodzieżą w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych. Uwzględnia specyfikę pracy z dziećmi z ADHD
- Szkolenie prezentuje fundamentalną wiedzę na temat przyczyn tak zwanej niskiej koncentracji uwagi. Porządkuje wiedzę na temat uważności, wyjaśnia mechanizmy neuropsychologiczne , charakteryzuje zaburzenia koncentracji uwagi
- Zwraca uwagę na najczęstsze błędy w zakresie diagnozy także diagnozy różnicowej trudności charakteryzujących się krótkim czasem koncentracji uwagi w czasie pracy umysłowej
- Prezentuje fundamentalne procedury terapii korekcyjno-kompensacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem treningu uważności i/a także treningu koncentracji uwagi
- Szkolenie dedykowane jest wszystkim, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą ze specyficznymi trudnościami w uczeniu, z trudnościami w utrzymaniu uwagi na wykonywanym zadaniu, z uczniami z ADHD. Dedykowane jest psychologom, terapeutom pedagogicznym, nauczycielom, a także rodzicom uczniów z chwiejną koncentracją, nadmierną męczliwością.
- Absolwenci szkolenia posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć treningu koncentracji uwagi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
- Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej, terapeutycznej oraz trenerskiej.
- Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia umożliwi Państwu realizowanie zadań diagnostycznych oraz programu terapii pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem treningu koncentracji uwagi zgodnie z wytycznymi DSM 5
Absolwenci szkolenia otrzymują:
- Pakiet materiałów szkoleniowych
- Certyfikat ukończenia szkolenia Trening koncentracji uwagi, wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
- Certyfikat - wydany przez Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin
- Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności doskonalących posiadane kwalifikacje do prowadzenia treningu koncentracji uwagi dla dzieci i młodzieży z dysleksją, z ADHD oraz z krótkim czasem koncentracji uwagi.
Absolwenci szkolenia „Trening koncentracji uwagi” posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
- Wyjaśniania neuropsychologicznych deficytów uwagi, w tym charakterystyki problemów wynikających z tych deficytów
- Analizy obserwowanych trudności
- Realizowania procedur terapeutycznych w oparciu o diagnozowany deficyt
- Doboru metod i technik usprawniających koncentrację
- Rozumienia oraz właściwego doboru strategii uczenia się i zapamiętywania
- Realizacji treningu umiejętności pracy z tekstem
- Planowania kompleksowej terapii uwzględniającej zaburzenia towarzyszące
Ramowy program:
- Zaburzenia koncentracji uwagi – podstawowe problemy
- Neuropsychologiczne podstawy zaburzeń – charakterystyka
- Funkcje wykonawcze w ADHD a uważność
- Kognitywno-energetyczny model rozwoju uważności
- Poznawcze funkcjonowanie uczniów z AD/AD
- Prezentacja ćwiczeń poprawiających uważność
- Trening umiejętności pracy z tekstem
- Trening usprawniający pamięć i koncentrację
- Strategie uczenia się i zapamiętywania
- Dieta dla mózgu
- Praca z ciałem - wprowadzenie do Mindfulness
- Interwencje specyficzne – AD/HD, ADD, dysleksjasób dostosowany