Instytut Kształcenia Podyplomowego
TERAPIA RĘKI
diagnoza i terapia ucznia z łagodna dyspraksją
Szkolenie kwalifikacyjne certyfikowane (20h dyd.)
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, rodziców i opiekunów dzieci z trudnościami w kształtnym pisaniu.
Cel szkolenia:
Merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń dysgraficznych
Szkolenie prowadzi:
Irena Sosin
Psycholog, pedagog specjalny , diagnosta i terapeuta zaburzeń neurorozwojowych w tym dysgrafii. Od ponad 20 lat kształci diagnostów i terapeutów pedagogicznych na studiach podyplomowych. Autorka programu studiów podyplomowych w zakresie Terapii Ręki
OPIS SZKOLENIA
Kwalifikacyjny, certyfikowany kurs przygotowujący do prowadzenia zajęć diagnozy i terapii pedagogicznej w zakresie diagnozy i terapii dysgrafii w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach (grupy ryzyka dysgrafii).
Nowy , zmieniony, udoskonalony program.
Przygotowany w oparciu o program pracy z ciałem możliwy do zrealizowania w sytuacji braku możliwości konsultacji z fizjoterapeutą oraz łatwy do zrealizowania nawet w małej powierzchni gabinetu terapeutycznego
Kurs Terapia ręki – przeznaczony jest dla specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Absolwenci dwudniowego kursu ( 20 h ćwiczeń praktycznych ) posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć z zakresu diagnozy i terapii dysgrafii zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej oraz terapeutycznej
Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia Terapii Ręki , umożliwi Państwu realizowanie zadań diagnozy i terapeuty dysgrafii
Absolwenci Szkolenia otrzymują:
Pakiet materiałów szkoleniowych
Świadectwo ukończenia kwalifikacyjnego szkolenia - „Diagnoza i terapia dysgrafii” - wzór zgodny z rozporządzeniem MEiN
Certyfikat Terapeuty Ręki w zakresie diagnozy oraz terapii dysgrafii wydany przez Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin Instytut Kształcenia Podyplomowego
Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej w zakresie dysgrafii
Absolwenci kursu Terapia Ręki – diagnoza i terapia ucznia z łagodną dyspraksją posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
Planowania programu kompleksowej diagnozy dysgrafii uwzględniającej badania szczegółowe innych specjalistów
Przewidywania i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w obszarze terapii pedagogicznej
Wykorzystywana Testu Transferu Reprezentacji Rytmicznych
Merytorycznego doboru metod i technik pracy w zakresie diagnozy oraz terapii dysgrafii
Znają ćwiczenia usprawniające planowanie ruchu docelowego, rytm, sekwencyjność, płynność
Profesjonalnego prowadzenia diagnozy i terapii dysgrafii uwzględniających różnorodne potrzeby oraz możliwości rozwojowe uczniów
Profesjonalnego prowadzenia Terapii Ręki z uwzględnieniem współistniejących zaburzeń neurorozwojowych dziecka
Profesjonalnego Korzystania w procesie diagnozy i terapii z Kwestionariusza Diagnostyczno-Klinicznego - Dysgrafia (diagnoza i terapia) DLD/DSM - 5
Ramowy program:
Warsztat Terapeuty Ręki w zakresie diagnozy i terapii dysgrafii
Biopsychiczne uwarunkowania trudności dysgraficznych
Zaburzenia procesów integracji sensorycznej, a kształtne pisanie
Rola i miejsce systemów: taktylnego, proprioceptywnego, przedsionkowego w diagnozie i terapii dysgrafii
Obserwacja diagnostyczno-kliniczna dziecka , planowanie terapii
Grafomotoryka jej rola i miejsce w diagnozie i terapii dysgrafii – dobór ćwiczeń, planowanie terapii
Dobór ćwiczeń oraz narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w diagnozie i terapii dysgrafii uwzględniających neuropsychologiczną koncepcję wyobrażeń zespolonych
Prezentacja ćwiczeń – praca z ciałem
Kwestionariusz Diagnostyczno-Kliniczny - Dysgrafia DLD/DSM -5 opr. Irena Sosin - prezentacja , omówienie , wykorzystanie w diagnozie i terapii
Praca warsztatowa – analiza pisma , planowanie terapii, realizacja terapii
Case study (3x) – w oparciu o materiał pisma, szczegółowa analiza pisma, diagnoza trudności, planowanie terapii
Ramowy program modułów.
Moduł I
Warsztat terapeuty ręki z uwzględnieniem procesów SI
Przygotowanie do nauki pisania , grafomotoryka
Czynniki biopsychiczne wpływające na grafomotorykę
Mózg a zachowanie – OUN a pisanie – film
Czynniki biopsychiczne wpływające na grafomotorykę z perspektywy SI
Neuropsychologiczna koncepcja tworzenia się zespolonych wyobrażeń ze szczególnym uwzględnieniem zespolonego wyobrażenia pisaniowego ( asocjacje neuropsychiczne) - implikacje do diagnozy i terapii
Metoda Transferu Reprezentacji Rytmicznych – fundament przygotowania do pisania- prezentacja i omówienie Testu TTRR oraz metody pracy korekcyjno - kompensacyjnej
Transfer reprezentacji wzrokowych i słuchowych na ruchowe
Transfer reprezentacji ruchowych na słuchowe i wzrokowe
Sprawność kinestetyczno-motoryczna, koordynacja w obrębie małej i dużej motoryki – ćwiczenia
Ćwiczenia mięśni posturalnych, obręczy barkowej, ramienia , przedramienia , nadgarstka
Orientacja w przestrzeni oraz w schemacie ciała próby diagnostyczne – film
Ćwiczenia manualne – procedury wprowadzania
- ćwiczenia rozmachowe
- ćwiczenia manualne właściwe
- ćwiczenia grafomotoryczne
Moduł II
Warsztat terapeuty ręki
Diagnoza i terapia dysgrafii
Neuropsychologiczna koncepcja tworzenia wyobrażeń zespolonych- implikacje do diagnozy i terapii dysgrafii. Dlaczego diagnoza interdyscyplinarna?
Charakterystyka sfery ruchowej – trójmodułowa analiza aktywności ruchowej
I etap diagnozy i terapii – implikacje do terapii. Jakie ćwiczenia , w jakim zakresie?
Biomedyczne podstawy diagnozowania dysgrafii – obserwacja diagnostyczno-kliniczna
Film - "Diagnoza i terapia dysgrafii"- krytyczna analiza materiału. Perspektywa terapeuty ręki
Metodyka pracy terapeutycznej z uczniem z dysgrafią „Step by step”
Prezentacja ćwiczeń w ramach terapii dysgrafii – praca z ciałem- warsztat
- ćwiczenia płynności ruchu
- ćwiczenia sekwencji ruchowych
- ćwiczenia rytmu, pamięci, płynności ruchu, koordynacji wzrokowo- ruchowej
Kwestionariusz Diagnostyczno-Kliniczny – Dysgrafia. DLD/DSM-5 - warsztat pracy terapeuty ręki
Diagnoza, planowanie terapii (motywacja, postawa, narzędzie pisarskie, chwyt pisarski, ręka dominująca, ułożenie kartki itp.)
Szczegółowa analiza, planowanie terapii
Case study w oparciu o trzy przykłady pisma + planowanie terapii
tel. 601-231-353
tel. 501-757-336