Instytut Kształcenia Podyplomowego
SOCJOTERAPIA W NURCIE POZNAWCZO -BEHAWIORALNYM
Program korekcji zachowań dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i ADHD
scenariusze zajęć grupowych,
elementy TZA Art.
Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe (20 h dyd.)
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, wychowawców (szkoła, świetlica terapeutyczna, ognisko wychowawcze, ośrodki szkolno-wychowawcze) a także dla rodziców i opiekunów.
Cel szkolenia:
Prezentacja autorskiego, rocznego programu terapeutycznego z zakresu socjoterapii realizowanego w nurcie poznawczo-behawioralnym ze szczególnym uwzględnieniem elementów treningu TZA Art. Przygotowanie merytoryczne i praktyczne słuchaczy do planowania zajęć socjoterapii dla dzieci i młodzieży. Program może być wykorzystywany w pracy z małymi grupami terapeutycznymi oraz w pracy indywidualnej z uczniem.
Terapeuci / trenerzy prowadzący szkolenie:
Irena Sosin
Psycholog, pedagog poznawczy – korekcyjno-kompensacyjny, socjoterapeuta. Autorka podyplomowego studium socjoterapii dla nauczycieli, psychologów , pedagogów. Ponad trzydziestoletnia praktyka kliniczna w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania oraz ADHD, ponad dwudziestoletnia w pracy akademickiej jako nauczyciel kształcący terapeutów w zakresie diagnozy i terapii zaburzeń neurorozwojowych.
Anna Wielgo
Pedagog specjalny, Trener Biznesu i TZA Art. Specjalizuje się w pracy z osobami dorosłymi oraz z młodzieżą, prowadzi szkolenia z zakresu rozwoju umiejętności miękkich, kompetencji wychowawczych. Nauczyciel akademicki z zakresu nauk pedagogicznych , instruktor sportu i rekreacji ruchowej ze specjalnością sztuki walki i samoobrony.
OPIS SZKOLENIA
Socjoterapia w nurcie poznawczo-behawioralnym
Szkolenie doskonalące kwalifikacje zawodowe- przygotowujące do prowadzenia zajęć socjoterapii z dziećmi i młodzieżą w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych. Uwzględnia specyfikę pracy z dziećmi z ADHD
Szkolenie prezentuje fundamentalną wiedzę na temat pracy terapeutycznej z grupą. Porządkuje wiedzę na temat dynamiki grupy terapeutycznej, wyjaśnia model poznawczo-behawioralny
Zwraca uwagę na najtrudniejsze sytuacje , omawia etapy rozwoju grupy.
fundamentalne procedury prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych, podaje wzory scenariusza zajęć całego programu jak i poszczególnych sesji
Prezentuje ćwiczenia pracy grupowej, podaje cele główne oraz szczegółowe ćwiczeń, realizuje trening pracy warsztatowej ze szczególnym uwzględnieniem TZA Art.
Szkolenie dedykowane jest wszystkim, którzy pracują z dziećmi i młodzieżą z trudnymi reakcjami społecznymi, z uczniami z ADHD. Dedykowane jest psychologom, terapeutom pedagogicznym, nauczycielom, a także rodzicom uczniów z ADHD i zaburzeniami zachowania.
Absolwenci szkolenia posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć socjoterapii w nurcie poznawczo-behawioralnym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej, terapeutycznej oraz trenerskiej.
Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia umożliwi Państwu realizowanie zadań diagnostycznych oraz programu socjoterapii CBT ze szczególnym uwzględnieniem treningu TZA Art.
Absolwenci szkolenia otrzymują:
Pakiet materiałów szkoleniowych
Certyfikat ukończenia szkolenia „Socjoterapia w nurcie poznawczo-behawioralnym”cz.I- wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
Certyfikat - wydany przez Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin
Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności doskonalących posiadane kwalifikacje do prowadzenia socjoterapii w nurcie CBT ze szczególnym uwzględnieniem treningu TZA Art.
Absolwenci szkolenia Socjoterapia w nurcie CBT posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
Wyjaśniania możliwych przyczyn dezadaptacyjnego zachowania uczniów
Analizy obserwowanych trudności funkcjonowania społecznego uczniów
Tworzenia scenariuszy rocznego programu socjoterapii
Realizowania procedur scenariusza socjoterapii w oparciu o analizę kwalifikowanej grupy szkoleniowej
Doboru metod i technik korygujących niepożądane zachowania i zastępowania ich zachowaniami akceptowanymi społecznie
Rozumienia oraz właściwego doboru strategii pracy z grupą
Realizacji elementów treningu TZA Art. w socjoterapeutycznej grupie
Ramowy program:
Omówienie programu socjoterapeutycznego w aspekcie paradygmatu poznawczo-behawioralnego
Prezentacja programu korekcji zachowań niepożądanych
Analiza podmiotu trudnej sytuacji ( emocje, intencje, zachowania )
Ćwiczenia autoinstrukcji oraz nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów społecznej komunikacji
Ćwiczenia Treningu TZA Art.
Moduł I program (sobota)
Zajęcia grupowe jako forma terapii usprawniającej mechanizmy samokontroli - wykład
Jak prowadzić grupę – przewodnik dla terapeutów
Scenariusze zajęć grupowych
Praca z ciałem jako podstawowa forma samoświadomości i samokontroli
Ćwiczenia uważności, koncentracji na zadaniu, współpracy w grupie
Ćwiczenia wpływające na rozwój refleksyjności i kontrolę zachowań, monolog wewnętrzny
Poznawczo-behawioralny trening zachowań – ćwiczenia percepcji normy
Wprowadzenie do analizy behawioralnej tzw. trudnej sytuacji
Przygotowanie do autoinstrukcji
Ćwiczenia samoobserwacji , blokujące autostwierdzenia
Analiza sytuacji prowokującej do agresji w modelu ABC
Przygotowanie do modelu autoinstrukcji
Analiza podmiotu trudnej społecznie sytuacji
Moduł II program ( niedziela)
Zajęcia warsztatowe z elementami Treningu Zastępowania Agresji TZA Art.
Znajomość alternatyw wobec agresywnych sposobów zachowania i umiejętności ich stosowania
Praca nad własną impulsywnością
Rozwój myślenia moralnego
Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i współdziałania.
Zadania kooperacyjne.
Nabywanie umiejętności wyrażania uczuć - ćwiczenia
tel. 601-231-353
tel. 501-757-336