Instytut Kształcenia Podyplomowego
TERAPIA RĘKI - diagnoza i terapia dysgrafii
Szkolenie kwalifikacyjne, certyfikowane
(30h dyd.)
Instytut Kształcenia Podyplomowego Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin jest placówką kształcenia Nauczycieli zgodnie z artykułem 70a ust.3a z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz.2215).
Spełnia wszelkie wymogi dotyczące możliwości finansowania doskonalenia zawodowego Nauczycieli.
Adresaci szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli, psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych, rodziców i opiekunów dzieci z trudnościami w kształtnym pisaniu.
Cel szkolenia:
Merytoryczne i praktyczne przygotowanie uczestników do prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń dysgraficznych
Wykładowcy prowadzący szkolenie:
Moduł I Terapia ręki - warsztat fizjoterapeuty z uwzględnieniem procesów SI
Fizjoterapeuta, specjalista rehabilitacji ruchowej I stopnia, terapeuta NDT-Bobath, PNF, SI, pedagog, wykładowca akademicki z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej z niemowlętami , dziećmi i młodzieżą. Autorka i współautorka publikacji naukowych, programów szkoleniowych, artykułów w czasopismach zawodowych, prelegent na konferencjach naukowych. Prowadzi działania rozwojowe m.in. dla PSTIS, APS w Warszawie, AWF w Warszawie, poradni psychologiczno-pedagogicznych , ośrodków terapeutycznych , firm szkoleniowych na terenie całego kraju.
Moduł II warsztat terapeuty pedagogicznego - grafomotoryka
Moduł III warsztat terapeuty ręki – diagnoza i terapia dysgrafii
Psycholog, pedagog specjalny , diagnosta i terapeuta zaburzeń neurorozwojowych w tym dysgrafii. Od ponad 20 lat kształci diagnostów i terapeutów pedagogicznych na studiach podyplomowych. Autorka programu studiów podyplomowych w zakresie Terapii Ręki
OPIS SZKOLENIA
TERAPIA RĘKI – diagnoza i terapia dysgrafii
Kwalifikacyjny, certyfikowany kurs przygotowujący do prowadzenia zajęć diagnozy i terapii pedagogicznej w zakresie diagnozy i terapii dysgrafii w szkołach, poradniach PP, świetlicach terapeutycznych , ośrodkach szkolno-wychowawczych, przedszkolach (grupy ryzyka dysgrafii).
Nowy , zmieniony, udoskonalony program, filmy szkoleniowe
Przygotowany w oparciu o program pracy z ciałem możliwy do zrealizowania w sytuacji braku możliwości konsultacji z fizjoterapeutą oraz łatwy do zrealizowania nawet w małej powierzchni gabinetu terapeutycznego
Kurs Terapia ręki – diagnoza i terapia dysgrafii przeznaczony jest dla specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi. Materiał merytoryczny kursu uwzględnia także specyfikę pracy z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo w tym pracę z dziećmi z MPDz oraz z dziećmi z ASD
Absolwenci trzydniowego kursu ( 30 h ćwiczeń praktycznych ) posiadają uprawnienia do prowadzenia zajęć z zakresu diagnozy i terapii dysgrafii zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
Rozporządzenie to ściśle określa wymagane fundamentalne wykształcenie oraz posiadane kwalifikacje do prowadzenia określonych form pomocy psychologicznej, pedagogicznej, psychoedukacyjnej oraz terapeutycznej
Połączenie tych podstawowych, fundamentalnych kwalifikacji z wiedzą oraz umiejętnościami zdobytymi w czasie szkolenia Terapii Ręki , umożliwi Państwu realizowanie zadań diagnozy i terapeuty dysgrafii
Absolwenci Szkolenia otrzymują:
Pakiet materiałów szkoleniowych
Świadectwo ukończenia kwalifikacyjnego szkolenia „Terapia Ręki - diagnoza i terapia dysgrafii” - wzór zgodny z rozporządzeniem MEN
Certyfikat Terapeuty Ręki w zakresie diagnozy oraz terapii dysgrafii wydany przez Centrum Diagnozy i Terapii Irena Sosin Instytut Kształcenia Podyplomowego
Certyfikat potwierdza zdobycie wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej w zakresie dysgrafii
Szkolenie prowadzą doświadczeni terapeuci z wieloletnim stażem pracy w obszarach prezentowanych modułów
Absolwenci kursu Terapia Ręki – diagnoza i terapia dysgrafii posiadają kompetencje i umiejętności w zakresie:
Planowania programu kompleksowej diagnozy dysgrafii uwzględniającej badania szczegółowe innych specjalistów
Przewidywania i radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w obszarze terapii pedagogicznej
Wykorzystywana Testu Transferu Reprezentacji Rytmicznych
Merytorycznego doboru metod i technik pracy w zakresie diagnozy oraz terapii dysgrafii
Znają ćwiczenia usprawniające planowanie ruchu docelowego, rytm, sekwencyjność, płynność
Profesjonalnego prowadzenia diagnozy i terapii dysgrafii uwzględniających różnorodne potrzeby oraz możliwości rozwojowe uczniów
Profesjonalnego prowadzenia Terapii Ręki z uwzględnieniem współistniejących zaburzeń neurorozwojowych dziecka
Profesjonalnego Korzystania w procesie diagnozy i terapii z Kwestionariusza Diagnostyczno-Klinicznego - Dysgrafia (diagnoza i terapia) DLD/DSM - 5
Ramowy program:
Warsztat Terapeuty Ręki w zakresie diagnozy i terapii dysgrafii
Biopsychiczne uwarunkowania trudności dysgraficznych
Ocena możliwości rozwojowych dziecka okiem fizjoterapeuty i terapeuty SI
Stymulowanie i rozwój ruchowy dzieci zagrożonych niepełnosprawnościami w obszarze motorycznym, szczególnie motoryki małej
Obserwacja diagnostyczno-kliniczna dziecka , planowanie terapii
Grafomotoryka jej rola i miejsce w diagnozie i terapii dysgrafii – dobór ćwiczeń, planowanie terapii
Dobór ćwiczeń oraz narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych w diagnozie i terapii dysgrafii uwzględniających neuropsychologiczną koncepcję wyobrażeń zespolonych
Prezentacja ćwiczeń – praca z ciałem
Kwestionariusz Diagnostyczno-Kliniczny - Dysgrafia DLD/DSM -5 opr. Irena Sosin - prezentacja , omówienie , wykorzystanie w diagnozie i terapii
Praca warsztatowa – analiza pisma , planowanie terapii, realizacja terapii
Case study (3x) – w oparciu o materiał pisma, szczegółowa analiza pisma, diagnoza trudności, planowanie terapii
Ramowy program modułów.
Moduł I Terapia ręki - warsztat fizjoterapeuty z uwzględnieniem procesów SI
1. Anatomia funkcjonalna kończyny górnej i ręki w zarysie.
2. Kinezjologia (analiza ruchów) kończyny górnej i ręki:
- wzorce ruchowe łopatki i kończyny górnej
- kombinacje wzorców ruchowych kończyny górnej ze wzorcami ruchowymi tułowia i ćwiczenia dla tych wzorców przy ustabilizowanej miednicy
- wzorce ruchowe miednicy oraz kombinacje ruchowe wzorców łopatki i miednicy w aspekcie rozwoju kontroli posturalnego napięcia mięśniowego
- irradiacja posturalnego napięcia mięśniowego w zakresie pracy kończyny górnej i ręki.
3. Rozwój kontroli motorycznej i ruchomości kończyny górnej i ręki, rozwój chwytu globalnego i precyzyjnego:
- rozwój ruchowy w kontekście wpływu prawidłowego napięcia mięśniowego na funkcje ręki
- prawidłowy rozkład posturalnego napięcia mięśniowego, kontrola centralna i jej wpływ na motorykę małą.
4. Funkcje kończyny górnej i ręki (analiza motoryczna), czynności funkcjonalne w życiu codziennym:
- funkcje kończyny górnej i ręki w aktywnościach motorycznych (pchaj, ciągnij, podpór, zwis, podnoszenie, noszenie, chwyt, manipulacja)
- połączenie ww. funkcji ze stabilizacją, koordynacją ruchową i wzrokowo-ruchową, przystosowaniem posturalnym, równowagą, funkcjami rzutnymi i chwytnymi.
5. Funkcjonalna ocena motoryki małej u dzieci – kwestionariusz badania kończyny górnej i dłoni
6. Propozycje ćwiczeń terapeutycznych w zakresie funkcji kończyny górnej i ręki:
- ćwiczenia obręczy barkowej, ramienia, stawu łokciowego, przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców
– ćwiczenia ruchów globalnych i precyzyjnych, funkcji dnia codziennego oraz funkcji grafomotorycznych.
7. Usprawnianie polisensoryczne w terapii ręki:
- stymulacja czuciowo-dotykowa kończyny górnej i ręki
- masaż proprioceptywny kończyny górnej i ręki
- stymulacja bodźcami termicznymi
- taping kończyny górnej i ręki.
8. Ręka spastyczna, ręka wiotka, zmienne napięcie mięśniowe - podejścia terapeutyczne do usprawniania ręki w zależności od rodzaju zaburzeń napięcia mięśniowego:
- terapia ręki przy obniżonym napięciu mięśniowym
- terapia ręki przy podwyższonym napięciu mięśniowym
- terapia ręki poprzez zabawę i codzienne aktywności
- zasady opracowywania programów terapeutycznych.
Moduł II warsztat terapeuty pedagogicznego
Przygotowanie do nauki pisania , grafomotoryka
Czynniki biopsychiczne wpływające na grafomotorykę
Mózg a zachowanie – OUN a pisanie – film
Neuropsychologiczna koncepcja tworzenia się zespolonych wyobrażeń ze szczególnym uwzględnieniem zespolonego wyobrażenia pisaniowego ( asocjacje neuropsychiczne) - implikacje do diagnozy i terapii
Metoda Transferu Reprezentacji Rytmicznych – fundament przygotowania do pisania- prezentacja i omówienie Testu TTRR oraz metody pracy korekcyjno - kompensacyjnej
Transfer reprezentacji wzrokowych i słuchowych na ruchowe
Transfer reprezentacji ruchowych na słuchowe i wzrokowe
Sprawność kinestetyczno-motoryczna, koordynacja w obrębie małej i dużej motoryki - ćwiczenia
Orientacja w przestrzeni oraz w schemacie ciała próby diagnostyczne – film
Ćwiczenia manualne – procedury wprowadzania
- ćwiczenia rozmachowe
- ćwiczenia manualne właściwe
- ćwiczenia grafomotoryczne
Moduł III warsztat terapeuty ręki – diagnoza i terapia dysgrafii
Neuropsychologiczna koncepcja tworzenia wyobrażeń zespolonych- implikacje do diagnozy i terapii dysgrafii. Dlaczego diagnoza interdyscyplinarna?
Charakterystyka sfery ruchowej – trójmodułowa analiza aktywności ruchowej I etap diagnozy i terapii – implikacje do terapii. Jakie ćwiczenia , w jakim zakresie?
Film - "Diagnoza i terapia dysgrafii"- krytyczna analiza materiału. Perspektywa terapeuty ręki
Biomedyczne podstawy diagnozowania dysgrafii – obserwacja diagnostyczno-kliniczna
Metodyka pracy terapeutycznej z uczniem z dysgrafią
Prezentacja ćwiczeń w ramach terapii dysgrafii – praca z ciałem- warsztat
- ćwiczenia płynności ruchu
- ćwiczenia sekwencji ruchowych
- ćwiczenia rytmu, pamięci, płynności ruchu, koordynacji wzrokowo- ruchowej
Kwestionariusz Diagnostyczno-Kliniczny – Dysgrafia. DLD/DSM-5 - warsztat pracy pracy terapeuty ręki, diagnoza, planowanie terapii (motywacja, postawa, narzędzie pisarskie, chwyt pisarski, ręka dominująca, ułożenie kartki itp.) Szczegółowa analiza, planowanie terapii
Case study w oparciu o trzy przykłady pisma + planowanie terapii
tel. 601-231-353
tel. 501-757-336